Yuan Qigong Sverige

Hur tränar vi på ett bra sätt?

Yuan Gong

Välj först och främst en väl underbyggd och effektiv qigongmetod. Lär dig metodens mål, teoretiska grunder och praktiska instruktioner om korrekta rörelser, andning och medvetandes medverkan. Prova på som nybörjare och välj sedan en metod som du tycker om och är lätt och behaglig att träna och gör det till en livsstil.

Vad är viktigt vid Qigongträning?

  • Kontinuitet - Träna varje dag ger utmärkt resultat. Att hoppa över under veckan och göra allt mer under helgen är inte effektivt.

  • Koncentration - Fokusera medvetande aktivt på nuet och på rörelserna och andningen. När medvetandet, kroppen och rörelserna samverkar harmoniskt tillsammans blir resultatet väsentligt bättre. Att träna och samtidigt tänka på annat, vara uttråkad eller titta på TV ger sämre eller inget resultat.

  • Var närvarande - Släpp taget om allt annat, var närvarande och njut av träningen. Om tankar uppstår, låt dem snällt passera förbi utan reaktion.

  • Förberedelserna - Lugn och avspänning innan träningen börjar är A och O. Den som jäktar och kommer i sista minuten till träningen får ut mindre. Att hoppa över den inledande avslappningsövningen och medvetandeaktiviteterna ger också sämre utbyte.

  • Avslutning - Avsluta övningen på ett korrekt sätt för att skörda allt det välgörande som Qigong medför. Att missa där är som att så och se någonting växa men inte bry sig om att skörda.

  • Gruppträning - Träna i grupp så ofta Du kan, eftersom Qi-fältet är starkare och ger en extra skjuts åt träningen. Gruppträning stärker motivationen.

Några råd för att lyckas.

  • Bestäm dig för att satsa på träningen för din egen hälsa. Sätt upp en intention med träningen, något Du vill uppnå.

  • Bestäm dig för att träna vid en viss tidpunkt varje dag - oavsett vad som händer. Skapa en god vana. Det sägs att systematisk träning dagligen i 30 dagar i följd gör det till en vana.

  • Satsa på gruppträning. Gemenskapen ger inspiration och motivation. Det gemensamma Qi-fältet är starkare och ger bättre resultat än att alltid träna ensam hemma.

  • Delta i en kurs då och då för att öka kunskapen om metoden, optimera rörelser, få inspiration och utvecklas vidare.

  • Var envis och ge inte upp när det känns trögt, för det gör det ibland. Om du har gjort uppehåll, starta på nytt. Upplev hur mycket bättre Du mår när Du tränar.

  • För en träningsdagbok, anteckna datum och metoder Du tränat och hur länge, känslan efter träningen, märkbara hälsoförbättringar, frågor som uppstod (ta upp dem vid nästa kurstillfälle), o.s.v.

  • Träna kontinuerligt och uppmärksamma resultaten av ökad välmående, höjd energi och hälsoförbättring så stärks motivationen automatiskt.

Qigong för den nya tiden - en glimt av YUAN GONG

Kontakta oss Facebook

© copyright; 2018 Yuan Qigong Sverige